Förolämpad och alternativa vägar

Etapp 12 8/7

Leon - Villar de Mazarife
Gått: typ 20 km. Planen var 15 km men läste fel på avstånden, så kan det gå. 
Skador: fötterna brinner och tar bort allt fokus från smärtan i knäna. Det är najs.
Skavsår/blåsor: pass
Solbränd: vaden... trodde jag hade börjat få kontroll över den brännan men eftersom jag startade senare i dag kom solen från ett annat håll, ett annat håll som jag inte hade fullt lika mycket spf 50 på
Väder: mycket sol och lite regn

Sov länge och njöt av att ha ett eget rum. Lämnade boendet lite innan nio och traskade på. Blev först lite stressad av att det var så mycket folk och sen förnärmad när jag fick frågan om jag började min camino i Leon.

Tanken var att detta skulle vara en kort vilodag ty mina bihålor värker men det råkade bli 20 väldigt jobbiga kilometrar. Så kan det gå.

I morgon blir det 15 kilometer till Hospital Orbigo, en stad med en otroligt överdimensionerad romersk bro. Den är liksom flera hundra meter lång men vattendraget obefintligt.

Allmänt verkar Spanien stolt över allt som är gammalt och romerskt. Ibland finns det vägval att göra längs vägen och då kallas den ursprungliga vägen för den romerska och den andra alternativo. Den alternativa är oftast bättre eftersom just gamla romerska vägen ofta byggts om till motorvägar. Det är praktiskt att köra på den vägsträckning som redan finns. Om det finns alternativ väg betyder det att den "gamla" är bedrövlig och hemsk och behovet för en alternativ väg är stort. 

Kommentera här: